AANBIEDING

AANBIEDING
Van €39,00 nu €17,00
Mogelijk gemaakt door Blogger.
donderdag 2 september 2010

Golf is toch de snelst groeiende sport van Nederland? (uit golfvisie)

Probleem?”, hoor ik u denken: “De golfsport is toch de snelst groeiende sport van Nederland?”. Correct, nog steeds komen er ieder jaar zo’n 20.000 golfers bij. Maar zoals altijd kan je met het staren op cijfers flink de mist in gaan.
De groei zit voornamelijk in vrije golfers en D-leden (spelers met een kortingspas zoals ANWB, GVN, etc.) en juist die golfers spelen veel minder vaak dan golfclubleden: respectievelijk 4 en 8 rondes per jaar tegenover 36 rondes die gespeeld worden door golfclubleden. De uiteindelijke groei van de golfsport is dus niet zo groot als de groei in het aantal golfers doet vermoeden en dat doet pijn op de golfbanen in Nederland.


“Waarom spelen die vrije golfers en D-leden dan zo weinig?” Dat is de vraag waar ik het afgelopen half jaar van wakker heb gelegen. We (de NGF en de NVG) vroegen het de mensen al eens eerder in een online enquête. Resultaat: het weer, de beschikbare tijd en geld zijn voor vrije golfers en D-leden de top drie redenen om niet méér te golfen dan ze nu al doen.

Nu ben ik geen klimatoloog, maar ieder jaar heeft Nederland meer dan vier dagen per jaar droog, zonnig en warm weer. Ik ben ook geen vrijetijdswetenschapper, maar er zijn weinig mensen die minder dan 100 dagen per jaar vrij zijn. Tot slot, het zal u niet verbazen, ben ik ook geen econoom, maar weet ik wel dat golf een dure sport is/kan zijn. Daar staat wel tegenover dat het merendeel van de vrije golfers en D-leden bijna een ton per jaar verdient.
Het probleem met de antwoorden ‘weer, tijd en geld’ is dus nog niet opgelost: er moet meer zijn dan dat. In mijn kwalitatieve studie naar dit probleem ben ik op zoek gegaan naar de achterliggende sociale structuren die de mate van participatie binnen de golfsport kunnen beïnvloeden. Dit heb ik gedaan onder een groep golfers van middelbare leeftijd (tussen 45 en 55 jaar oud). Dit heeft tot een aantal resultaten geleid die ik u als (ongetwijfeld wél fanatiek) golfer niet wil onthouden. In mijn volgende vier blogs ga ik in op de resultaten van mijn onderzoek. Hierbij maak ik gebruik van citaten uit interviews, wat zal leiden tot veel herkenbare situaties en uitspraken. De betekenissen en consequenties hiervan zijn echter zaken waar u zelf wellicht nooit bij stil heeft gestaan.
Bij dezen daag ik alle lezers uit dit wel te doen: door mee te denken en mee te discussiëren over mogelijke oorzaken waarom vrije golfers en D-leden relatief weinig golfen. Intussen zal ik me voorbereiden op de eerste blog over de resultaten: ‘economisch kapitaal’.

REACTIE VAN CONSTANT:
Terecht dat de groei zit in in D en vrij golfers. Wat ik zie is dat bij de serieuze indoorgolf centra zoals Den haag, Heerhugowaard en Amstelveen aan een enorme behoefte voorzien. Met name voor de vrije golfer en de D golfers en starters. De ouderwetse golfer zijn nogal sceptisch tegen over het fenomeen indoorgolf. Mits het centrum van een hoge kwaliteit is, kan men daar prima trainen. Kijk maar eens op google hoe dat in de States gaat. Daar traint men INDOOR. Altijd droog en perfecte omstandigheid trainen. Laag drempelig met lage prijzen maar toch goede omstandigheden. Reden dat bijvoorbeeld de Kennmer traint bij een indoor centrum. Ga maar eens kijken bij 1 van deze indoorgolf centra's. Sla een balletje en u bent om. Het spelletje golf is altijd buiten en dat moet ook zo blijven. Het argument om niet te gaan golfen om dat het regent is daarmee getackeld! En Binnen trainen buiten spelen toch?!

1 reacties:

Anoniem zei

Door de groei is er ook een groei aan aanbieders van GVB cursussen en examens. Aanbod is groot maar mensen kunnen moeilijk vergelijken. Waar in mij regio kan ik cursus of examen afnemen? Wat kost het nu precies?

Met http://www.golf-gvb-examen.nl/ probeer ik hier wat duidelijkheid in te brengen. Deze website geeft een overzicht van het GVB cursus en examen aanbod in Nederland. Voor details kunnen ze dan vervolgens contact opnemen met de aanbieder.

Zoeken in deze blog

twitterbutton.nl