AANBIEDING

AANBIEDING
Van €39,00 nu €17,00
Mogelijk gemaakt door Blogger.
vrijdag 3 september 2010

IS GOLFEN ALS GOEDE SEX ? (artikel van www.golfvisie.nl)

Ik kwam dit artikel tegen op internet Is het herkenbaar? (artikel ovegenomen uit http://www.golfvisie.nl/)

Heb je nog meer van die dingen? Vraag ik aan S. Niet dat ik ooit ergens wakker van wordt maar puur uit nieuwsgierigheid. Na een gedegen instructie van S, oprollen als een shaggie en dan als een schroef in je oren draaien, lig ik met die oordopjes in mijn oren in bed. Voordat ik ook maar iets in de gaten heb krijg ik een soort van angstig gevoel.

Ik hoor helemaal niets meer als alleen mijn eigen stem, ook als ik heel heeel zachtjes praat hoor ik mezelf luid en duidelijk. Alle geluiden verder weg dan mijn eigen stem-geluiden zijn volledig verdwenen. Vrijwel direct gaan mijn gedachte naar hoe het zal zijn om op deze manier te golfen, zonder geluid.

Golf is net als sex

Nog nooit heb ik hier over nagedacht en kom er dan ook achter dat veel dingen in het golf als vanzelfsprekend zijn. Doof of blind? Deze keuze heb ik liever niet maar ik denk dat ik het nu wel weet. Doof en golf lijkt me zo op het eerste gezicht, of moet ik zeggen op het eerste gehoor, niet echt een perfecte combinatie.
Mijn eerste gevoel en gedachte na het instoppen van die oordopjes was heel beangstigend. Waarom precies weet ik niet maar ik weet wel dat dat gevoel klopte en dat dit mijn nieuwe item zou zijn om over te schrijven.
Tijdens het schrijven worden er vanzelf wel een aantal dingen duidelijk waarom golf en gehoor onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Horen, voelen, zien en begrijpen zijn de belangrijkste aspecten om te kunnen golfen. Begrijpen zullen we het spel toch nooit dus zou ik zeggen, doe je best maar laat het op tijd los. Zien, heel belangrijk.
Bekijken van je balligging, oplijnen, visualiseren van je balvlucht. Een van de belangrijkste taken van een caddie is het helpen met het oplijnen. Lekker makkelijk zult u zeggen, een caddie. Dit is slechts een kwestie van geduld.
Er zijn plannen om een Nederlandse caddie academie op te richten, afwachten dus en direct inhuren als het zover is. Ik heb zelf trouwens ook nog wel wat tijd over. Kost wat maar dan heb je ook wat. Laatst zag ik een documentaire over een blinde man die door middel van geluids weerkaatsing exact kon vertellen hoe zijn directe omgeving eruit zag.

Hoe hoog de gebouwen waren, of er bomen stonden, auto’s stonden en wat al niet meer. Voelen, kun je voelen zonder te iets te horen? Ik heb nog een afspraak staan met een bevriende haptonoom die mij alles gaat vertellen over voelen. Ik speel zelf volledig op gevoel (altijd een goed excuus als je techniek niet helemaal top is) en dit is voor mij dan ook niet meer dan vanzelfsprekend.

Volgens de haptonoom zit hier echter veel meer achter. Eerst zien ( dus toch??) dan geloven. En dan HOREN…ook zo’n vanzelfsprekendheid? Als ik er zo over schrijf en nadenk bedenk ik me.dat ik nog nooit iemand heb zien genieten van een mooie balvlucht ook ik zelf niet. Bij het raken van de bal hoor je direct al hoe het resultaat zal zijn. Je hoeft niet meer te kijken. Ook al denk je dat je geniet van het vliegen van de bal en het resultaat, het genieten is al veel eerder begonnen.
Direct bij het horen raken van de bal begint het genieten. Je medespelers kunnen niet voelen hoe jij je bal raakt maar wel horen, ook zij reageren vaak direct al bij het horen raken. Een beginnende golfer heeft hier nog vaak wel wat tijd voor nodig maar eenmaal het verschil gehoord en hij vergeet het nooit meer. Niets klinkt zo lekker als een goed geraakte bal met een driver of een vol in de sweetspot geraakte put van een meter of 15, je hoort dat het goed is.
Putten doe je sowieso al met je oren. les 1: houd je ogen op de bal, horen dat de bal erin gaat niet kijken. Het maken van een oefenswing is niet voor de show of het uit zijn spel halen van je tegenstander. Je wilt horen hoe je het gras raakt, hoe het ritme van je swing is. Daarom is die verdomde bunker voor velen ook zo moeilijk, geen zand raken met je oefenswing dus ook geen feedback van je gehoor.

Hoor hoe je het zand raakt als je aan het oefenen bent. Ik betrap me nu er op dat ik ook vaak zeg ‘’ nee en ook niets gehoord’’ wanneer een speler vraagt of ik zijn bal toevallig heb gezien die ergens daar moet liggen waar ik sta. Of dat ik mijn oren op scherp zet wanneer een bal richting bossen of water wordt geslagen. Zien kun je het vaak niet maar met goed luisteren hoor je of de bal in het water of op de grond is gevallen, ‘’nee, nee, nee hij is niet in het water, ik hoor ‘m vallen’’ zeg ik dan.
En dan het geluid van de bal die in de cup belandt. Moeilijk te omschrijven dit geluid maar oh wat klinkt dit lekker. Als een goeie fles champagne die open getrokken wordt. Er zal nu best zo’n bijdehandje zijn die denkt, champagne mag niet je niet laten ploppen, mijn neus, laten ploppen die handel en hard.
Zo ook met putten, hard in de hole en hoor ‘m ploppen die bal. Ik had lang geleden een leerling die alleen maar putts aan het maken was vanaf een halve meter, de ene na de andere en met een enorme smile op zijn gezicht. Verbaasd ging ik toch maar eens vragen wat hij nou eigenlijk aan het doen was. Zijn antwoord was ‘’ssst, ssst, luister, luister, oooh dat geluid als die bal in hole komt, das beter dan klaar komen

0 reacties:

Zoeken in deze blog

twitterbutton.nl